Inca de la nastere creierul copilului continua sa creasca si sa se dezvolte, se maturizeaza si se fac legaturi neuronale. Copilul trece prin experiente in lumea inconjuratoare si creierul sau realizeaza scheme al acestor conexiuni.
Jocul la sugari implica repetate interactiuni si explorari. Aceste repetate experiente fixeaza permanent conexiunile de la nivelul creierului.
In primii 2 ani de viata, copiii invata prin simturi. Invata manevrand obiecte si examinandu-le forma. Prin repetarea actiuniilor ei inteleg ce se intampla. Experientele timpurii cu obiecte sunt importante mai tarziu la rezolvarea de probleme.
In primele 8 luni de viata, copiii cred ca exista numai obiectele pe care le vad, care sunt in campul lor vizual. Dupa varsta de 8 luni, copilul intelege ca obiectele exista chiar daca nu sunt in campul lui vizual. Permanenta obiectuala ajuta copiii sa se adapteze la lipsa parintilor si pune bazele invatarii ulterioare a simbolurilor din matematica si citit.
Intre 7 si 9 luni, sugarii incep sa arate "ca se recunosc" ca fiind deosebiti de ceilalti. Ei invata ca sunt persoane diferite de celelalte. Ca sa se dezvolte ca persoane separate, ei au nevoie de dragostea si confortul oferit de parinti.
Copiii se nasc cu comportamente si temperamente diferite. Temperamentul influenteaza stilul special al fiecarui copil de a invata.
Limbajul nonverbal este esential in invatarea celor mici. Parintele trebuie sa urmareasca atent copilul pentru a identifica modul in care invata. Intai trebuie sa observe daca copilul este vioi si calm. Copilul relaxat invata si se concentreaza mai usor.
In tabel se gasesc indicii nonverbale transmise de sugar in timp ce se joaca:
Comportamentul copilului | Ce inseamna comportamentul | Raspunsul parintelui |
Fata in fata, se uita fix la parinte | Interes pentru joc sau interactiune | Vorbiti cu copilul,aratati-i un obiect sau incepeti un joc |
Fata in fata, zambeste | Interes si placere | Continuati cu jocul |
Capul usor intors in lateral | Interes, dar ar vrea ca parintele sa schimbe jocul | Jucati-va mai incet sau mai iute |
Priveste lateral | Interes pierdut | Variati jocul, adaugati ceva nou, vorbiti-i despre obiectul spre care se uita |
Isi intoarce capul iute dintr-o parte in alta | Ii displace ceva | Incercati un nou obiect sau joc |
Capul in jos | Nu este interesat sau vrea sa fie lasat in pace | Opriti-va, copilul este prea incitat |
Plange, desface degetele,isi arcuieste spatele | Suferind, bolnav, in inconfort | Opriti-va si linistiti copilul cu cuvinte blande si atingeri usoare |
Foarte interesant acest articol, am observat ca mai ai altele la fel. De unde este, de pe internet? Dintr-o carte? Mi-ar placea sa o cumpar.
RăspundețiȘtergereImi pare rau, nu mai retin sursa acestui rezumat, de aceea nici nu am precizat-o.
RăspundețiȘtergereAcest articol e facut pe baza unor notite luate de mine, in urma cu 2 ani. Le-am gasit intr-un caiet in care imi notez mereu tot ce mi se pare interesant.
Mirabela, iti multumesc pentru apreciere. Te mai astept in vizita :) daca mai ai intrebari, cu drag iti voi raspunde
RăspundețiȘtergere