luni, 12 martie 2012

Paiul magic

Publicat de Roxana la 3/12/2012 01:34:00 p.m.
Oare cum putem invarti o steluta de hartie, cu un pai, fara sa o atingem?
Raspunsul il gasim in manualul de fizica. E vorba de forta electrostatica.

Sunt sigura ca vi s-a intamplat, de multe ori, sa va curentati in timp ce imbracati un pulover sau cand ati atins copilul imediat ce a coborat pe tobogan. Tot datorita electrostaticii apare si fulgerul in timpul furtunii.

David are 2 ani si 8 luni, e prea mic sa inteleaga fizica. Nu acesta e scopul acestor experimente, deocamdata.
Acum, doar ne distram, eventual ii povestesc, pe intelesul lui, unele lucruri.El e foarte cooperant si curios. Ii plac aceste experimente. Peste cativa ani, vom face totul ca la carte. Pana atunci, adunam informatii. :)

Materiale necesare:
- o foaie patrata de hartie
- un pai de plastic
- o scobitoare
- o guma de sters - eu am folosit o bucata de carton gros, pentru ca nu am gasit guma.
- foarfec sau cutter
- rigla
- lana

Cum se procedeaza:

Am editat pasii ce trebuie sa-i urmati:

1. Dintr-o foaie A4, taiati un patrat
2 si 3. Indoiti patratul de doua ori
4. Se traseaza cu creionul ca in figura
5. Taiati patratul dupa contur
6. Acum aveti o steluta
7. Indoiti steluta ca in imagine
8. Cand o desfaceti trebuie sa arate ca in figura 8
9. Infingeti scobitoarea in carton sau guma de sters, apoi puneti centrul stelutei pe scobitoare.
10.Frecati paiul de lana si miscati-l deasupra stelutei.

Ce se intampla?
In urma frecarii paiului cu lana, acesta s-a electrizat incarcandu-se negativ. Hartia ramane neutra, deoarece nu a fost electrizata. Ea are acelasi numar de sarcini negative si pozitive. Sarcinile pozitive ale hartiei atrag sarcinile negative ale paiului, astfel steluta este atrasa de pai si se misca urmand paiul.


Mi-ar placea sa stiu daca incercati, cu copilasii vostri, aceste experimente. Cum au reactionat? Vi se par utile? Astept raspunsurile vostre.

4 comentarii:

  1. cum imi gasesc un pic de timp, sigur incerc! mie mi se par foarte interesante!! intotdeauna am fost interesata de astfel de experimente

    RăspundețiȘtergere
  2. Roxana, daca ai timp,astept sa-mi spui cum a reactionat Eliza.

    RăspundețiȘtergere
  3. Claudette, multumesc pentru raspuns. Si eu am fost mereu fascinata de experimente. Am senzatia ca acum, le fac mai mult pentru mine:) Oricum, si David e foarte incantat, asa ca am o scuza :)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Mami, joaca-te cu mine! Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez